A vámpír vonzásában


Sorozat: -


,,Vagyis az én kis védett világomon túl számtalan további, az enyémtől erősen eltérő mikrokozmosz lakója éli a maga életét."

- A projekt -


   



- A feladat -

Nem tudjuk, hogy melyik bejegyzések esnek csíny áldozatává, kérlek, segítsetek nekünk meg találni, hogy az emojikból mennyit rejtett el az utolsó négy vendégünk, és ha azt is kitaláljátok, hogy kik voltak, akkor kaptok édességet. Na jó, nem, mert az elfogyott, szóval mit szólnátok könyvhöz? Annak örülnétek? Mert van 12 db gazdátlan könyvünk.
Számoljátok össze a tök, zombi, szellem, denevér képeket, írjátok be számukat a Rafflecopter dobozba, és találjátok ki az utolsó két napon, hogy kik voltak a csínytevők!




- Az értékelés -

Vámpírok. Az éjszaka teremtményei, a sötétség gyermekei, a halál többarcú hozói... és még mennyi elnevezést lehet rájuk aggatni? A történelem során változott szerepük és megítélésük, de egy dolog mégis állandóan körbelengte hamuval szórt lépteiket: a félelem.
Viszont jött az új évezred a legújabb vérszívófajtával és sokan felkapták a fejüket az új típusra: ,,csillognak ha napfény ér a bőrükhöz? Mik ezek, diszkógömbök?! Meg nem szívnak emberi vért, csak állatokkal táplálkoznak?! És egyáltalán nem ijesztőek?! MI FOLYIK ITT?!" Ám a negatív hangokat elnyomta a többség éljenzése és szeretete, akik örömmel fogadták az új jövevényeket. Erre a trendre Mörk Leonóra is felfigyelt és könyvében több elismert pszichológus és szakember véleményét gyűjtötte össze, akik megosztják gondolataikat a különféle vámpírokról, a nemek szerepeiről, az Alkonyat párosáról és még sok témáról.


Nem lehet A vámpír vonzásábanra azt írni, hogy egyszerű lenne a maga hét szerzőjével (plusz Mörk Leonórával aki a szerkesztés mellett publikált is a kötetbe, méghozzá elég érdekes dolgokat), hiszen nem futnak össze a szálak és még rendszerezni is nehéz az olvasottakat. Itt bizony nincs összhang, nem igazán van sodorvonal vagy vezérgondolat, mert mindenki a saját élményét írta le, de mégis ezen belül inkább azt, hogy mi jut eszébe a vámpír szó hallatán.

Bevallom, okozott pár érdekes pillanatot ez a mű az elmúlt héten mikor olvastam, mert sok újdonságot tudtam meg. Na meg egyáltalán nem erre az élményre számítottam: én komolyan azt hittem, hogy azt fogják nekem bebizonyítani, hogy az Alkonyat miért rossz, szóval hogy csupa negatív jellemzőt fognak kiemelni a sikeres kötetről - bár ennek nem örültem volna. Ezzel szemben A vámpír vonzásában egyáltalán nem erről szól, hanem a vámpírról általában, hogy ez kinek mit jelent illetve milyen a befogadó közeg, vagyis rólunk is értekeznek itt-ott a szerzők.

A szokásos kukackodásom újra megesett, megint találtam nem tetsző elemeket ebben a műben. Sajnos nem mindig értettem, hogy egy-egy szösszenetet miért raktak bele a kánonba és néha magamnak kerestem az összefüggést (ilyen volt például Dr. Bagdy Emőke írása a félresikerült női emancipációról) na meg párszor egy-egy kisebb egységen belül sem volt meg a kohézió. Emellett túl rövidnek tartom az egyes írásokat, sokkal jobb lenne egy-egy hosszabb elmélkedés, mert ez így számomra kevés volt. Csak pszichológiáról van szó, az meg engem mindig is érdekelt!
,,A technika és racionalitás korában pedig ki vagyunk éhezve az irracionalitásra."
Robert Pattinson és Lugosi Béla

A vámpír vonzásában két részre osztható. Egyrészt Mörk Leonóra írásai teszik ki ennek a felét - ha azt nézem ki hány fejezetet kapott - és az ő írásai bevezetőként szolgálnak a szakértők részei előtt. Illetve bontani lehet még egy másik rendszer szerint is: a könyv első felében sokkal többet foglalkoznak az Alkonyattal illetve a vámpírok megjelenésével a filmes közegben, de ahogy haladunk ez egyre inkább átfordul személyes élményekre - főleg Soma Mamagésa és Singer Magdolna esetében - majd végül Dr Csernus Imre és Feldmár András gondolataival záródik a kiadvány. 
A kisebb szösszenetek tartalma egyébként tetszett, én igazán szerettem forgatni ezt a könyvet, bár egynémely apró egységet nem sikerült teljesen befogadnom... bár miért is most említem ezt, amikor Jakabffy Évára ez egyáltalán nem igaz. Ő a Vámpírok anti-pszichológiájáról gondolkodott el a papíron és tette mindezt érdekes módon. Újat is tudott nyújtani, például azt, hogy miért fogadjuk be a természetfeletti műveket és miért nem botránkozunk meg azokon, vagyis miért nem utasítjuk el egyből a vámpírság létét - bármely közegben legyen az a papíron vagy a valóságban - baromságra hivatkozva. A többi érve is érdekes, de sajnos nem éreztem át igazán a kohéziót, fogalmam sincs, hogy a lapokon kívül mi tartja a szövegét össze, mert inkább tűnt témák egymás mögötti felsorakoztatásának, mint komplex és összefüggő érvelésnek.
,,Ha bősz racionalisták vagyunk, akik fölénnyel nézünk föl a Berlin feletti égre vagy a röpködő vámpírokra, akkor is be kell látnunk: mindez a normális agyműködés része. Az emberiség mindig is ide-oda kapcsolt a különböző valóságai közt (...), ahogy azt is tudta, hogy ha már úgymond az öröklét várományosa és angyalok vigyázzák lépteit, azért nem árt, ha nemcsak rájuk, de  a lába elé is néz."
Az ő része a legszakszerűbb, a legbonyolultabb, bár nálam már egy anima szó is gondot okozott. Magabiztosan elfeledett latin tudásom alapján... lelket jelent? Plusz még tetszett az elemzése Edwardról és arra ad választ, hogy a modern kor lovagja-e a vámpír? Ezután Dr. Szondy Máté a vámpírlázzal foglalkozott és arról is írt, hogy miért sikeresek a horrorfilmek, na meg hogy miért szeretünk félni? Bár sok új dolgot nem mondott vele, szép kis gyűjteményt mutatott meg itt. Dr. Bagdy Emőke következik az írói sorban és bár fentebb már írtam, hogy főleg a félresikerült emancipációval foglalkozik, azért akad emellett vámpírtéma, bár kevesebb mint vártam. Konklúziót nem von le, vázolja a mai társadalom pici szegletét és sajnos ennyiben marad, pedig nagyon érdekelt volna a bővebb véleménye.

Soma Mamagésa a többiekkel szemben inkább az ezotéria oldalával foglalkozik és egy kerek érvelésben összefoglalja ő hogyan szokott találkozni az energiavámpírokkal és milyen esetek kerülnek elő a foglalkozásain. A könyvből a történetével nem tudtam igazán egy hullámhosszra kerülni, bár sajnálom, mert ő adta a legszemélyesebb élményt, de mégis a világa túl távol áll tőlem. Csernus Imre pedig szintén az ő felfogásának vámpírjairól ír, de mindenkire kivetíti ezt a címkét: a mi mindannyian vérszívók vagyunk mondattal. Egyébként olvastam már Csernus könyvet és azokhoz képest itt olyan, mintha leengedett volna. Picit csalódtam benne.
A fő kedvencemmé lépett elő viszont Singer Magdolna a gondolatainak halmazával, amelyet a legösszetettebbnek tartok az egész kötetből. Ő is megosztotta bizonyos élményeit, de a kirekesztés és az előítéletek elleni gondolatok mindig is közelebb álltak hozzám, mint az ezotéria, úgyhogy jobban be is tudtam fogadni az üzenetét.
,,Mindig is ezt tette az ember. Saját halálfélelmét elfojtotta, amely más módon követelt magának kielégülést."
Feldmár András pedig egy üde színfoltot hozott a kötetbe a mű legjobb gondolataival, méghozzá a szeretet kérdésével és a kedvenc mondatommal:
,,Minden szívverés azt bizonyítja, hogy a halál nem végleges."
Még utolsóként muszáj megemlítenem Mörk Leonóra érdekes tényeket tartalmazó átvezetőit, amiket mindig szerettem olvasni. Bár túl sok újdonságot nem tudtam meg, de legalább felelevenítettem, amit eddig is tudtam a filmekről, a vérszívókhoz kötött gyilkosságokról és... na jó, elismerem, valamiről még nem hallottam.


És mi az én konklúzióm az egészről?

Igazából elfogadom az érveiket, eléggé nyitott vagyok ilyen téren mások felé, érdekelnek a különféle vélemények és ezeket szeretem ütköztetni a sajátjaimmal. Most nem úgy olvastam, hogy vitatkozzak bárkivel is, megpróbáltam ráhangolódni a szerzők gondolkodásmódjára és azt hiszem sikerült a legtöbbjüknél, de azért akadtak nehézségeim. Plusz ha hozzám vágnának az utcán ebből a könyvből egy-egy mondatot vagy részletet, lehet hogy 1. elküldeném egyből a fenébe az illetőt, 2. elkezdenék vitatkozni vele... oké, oké nem cifrázom túl, egyáltalán nem értek egyet minden egyes leírt mondattal. Na meg vannak benne számomra nagyon extrém, nehezen befogadható részek, úgyhogy ez csak félig az én könyvem és az eleje sokkal inkább az, mint a vége.

Ez a kötet nem akarja megváltani a világot, hanem egy képet szeretne adni az egész helyzetről több szemszögből. Keresi a választ, hogy miért sikeresek a vámpírok és ehhez megvizsgál minket, a körülményeket pl a történelmet - ezt Mörk Leonóra tette legtöbbször - és a vámpírokat. Csak sajnos egy-egy gondolatmenet elég rövid, sokkal bővebben kéne kifejteni a témákat. Szórakoztat és ennyi, bár nem hiszem, hogy több célja volt ennek a gondolatfüzérnek. Tájékozódásra tökéletes, a téma iránt érdeklődőknek ezután már jöhet a komolyabb szakirodalom!

,,Hogy van-e igazi, élő vámpír? Nem találkoztam vele, de el tudom képzelni, hogy valaki valahol éppen most egy másik ember vérét szívja."

pont nélkül

Egyszerűen nem tudok dönteni hány pontot adjak, mert tetszett, de elég sok negatív dolgot emeltem ki a bejegyzés során, így maradok diplomatikusan rejtélyes.

Amiben A vámpír vonzásában erős:

- érdekesek az elméletei, ezek miatt érdemes olvasni

Amiben nem az:

- hosszabb is lehetett volna, így úgy éreztem, hogy kaptam
enni, de éhes maradtam

Ha tetszett a bejegyzés, itt tudod megrendelni a könyvet:


A vámpír vonzásában a Jaffa Kiadó jóvoltából látott napvilágot 2011-ben. 


- A szerző magyarul megjelent művei -


Ebből eddig A vámpír vonzásábant olvastam, A Hellinger-Madonna pedig várólistás.


- A többiek -





- A nyereményjáték -



Reméljük, hogy sikerült felkeltenünk az érdeklődéseteket, és hozzánk hasonlóan ti is elolvassátok, megnézitek majd ezeket a fantasztikus könyveket, témához illő filmeket. Négy halloweeni csínytevőnknek köszönhetően a héten olvasható bejegyzéseket ellepték a különböző "rémisztő" emojik, emotikonok. A ti dolgotok összeszámolni, hogy a különböző emotikonokból hány darab található összesen a blogbejegyzésekben. Ezen kívül, az utolsó két napon a négy csínytevő is elrejtőzik egy-egy blogbejegyzésben, ahol elárulják nektek, hogy milyen jeleket szórtak szét a blogokon. Nektek pedig ki kell találnotok, hogy melyik emojihoz, melyik csínytevő tartozik. Ahhoz, hogy esélyetek legyen megnyerni a 12 db felajánlott könyv egyikét, a fent említett feladatokon kívül, mint egy megköszönésképpen a kiadók felé, like-olnotok kell facebook oldalukat, továbbá a Prológus csapatának oldalát is. Sok sikert!

a Rafflecopter giveaway

Köszönöm, hogy elolvastad!




Fülszöveg:

A vámpírok köztünk élnek. Az aktuális trendeket figyelemmel kísérni igyekvő újságíróként erre akkor döbbentem rá először, amikor kezdtem úgy érezni, mintha mindenhonnan hegyes fogú, vértől csöpögő mosolyok villannának rám. És ez ma sincs másképp. Ha metrózni akarok, a mozgólépcső két oldalán egymással versengve próbálnak rávenni a legújabb vérszomjas regény megvásárlására cseppet sem burkoltan erotikus címek. Ha autóba ülök, az utamat óriásplakátok szegélyezik, rajtuk vérszomjas szeretőjük karjában üdvözült arccal elaléló lányok. A különféle tévécsatornák jóvoltából naponta akár több vérfagyasztó filmet is megnézhetek, ha pedig feltévedek az internetre, a választék végképp kimeríthetetlen. Szorgos mozirajongók már a világ hetven legjobb vámpíros filmjének rangsorát is összeállították, és ha belegondolunk, hogy ez a hetven csak a termés legjava, fogalmat alkothatunk róla, milyen hatalmas kínálatból válogathat a borzongásra vágyó néző.
A dolog komolyságát azonban akkor fogtam fel igazán, amikor környezetem ifjú hölgytagjait sorra hatalmába kerítette a vérszívó-vírus. Az egyikük, megtekintve az Alkonyat-széria első darabját, csupa nagybetűvel hozta ország-világ, és persze a Facebook-közösség tagjainak tudtára: VÁMPÍR PASIT AKAROK! A másikuk kedvéért majdnem extra díjat kellett fizetnünk a londoni repülőtéren, mert az ajándékba kikönyörgött, magyarul akkor még nem kapható Twilight-könyvek miatt túlsúlyos lett a bőröndünk. A harmadik hosszasan és hősiesen ellenállt a kísértésnek, aztán egy reggel mégis arra mentem be a szobájába, hogy pizsamában üldögél az ágyon és az Alkonyat jóképű főhősének, Edwardnak (pontosabban az őt alakító színésznek) a teljes oldalas fotóit vagdossa kifelé az egyik amerikai magazinból. Kérdésemre, hogy mégis mihez szeretne kezdeni az ágyán máris kupacban gyűlő képekkel, elárulta, eltávolítja a szobájából az összes korábbi poszterét, és helyükre a drága Edwardot aggatja fel. A helyzet azóta annyiban változott, hogy a szívdöglesztő vámpír mellé felkerült a falra a film egyik további szereplője, egy szívdöglesztő vérfarkas személyében. Sajátságos. Mindez számomra világossá tette, hogy a vámpírmánia több átmeneti és mulandó divathóbortnál. Ezért is kérdeztem meg olyan szakértőket a témáról, mint Dr. Csernus Imre, Dr. Szondy Máté, Feldmár András, Jakabffy Éva pszichológus, filozófus, Prof.Dr. Bagdy Emőke, Soma Mamagésa, Singer Magdolna tanatológus.
Szerkesztő: Mörk Leonóra
Sorozatcím (kiadói): -
Sorozatcím: -
Cím: A vámpír vonzásában
Eredeti cím: -
Eredeti megjelenés: -
Kategória: pszichológia, vámpírok, halál, nemiség
Fordító: -
Oldalszám: 180 oldal
Kiadó: Jaffa Kiadó
Megjelenés: 2011
Ár: 2.799 Ft


   





Lesd meg őket is!

0 megjegyzés